2 اکتبر 2023 - داده های دنیای واقعی از یک ممیزی بین المللی در حال انجام بر روی کمبود تستوسترون در مردان مبتلا به دیابت نوع 2، که در نشست سالانه انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت ارائه شد، نشان می دهد که درمان جایگزینی تستوسترون (TRT) کنترل قند خون را در بیماران تا دو سال بهبود می بخشد.

داده های اولیه از 37 مرکز در هشت کشور که تاکنون به ممیزی انجمن دیابت شناسان بالینی بریتانیا(ABCD)  ملحق شده اند، نشان می دهد دلیل این که کاهشHbA1c (معیار میانگین سطح قند خون در دو تا سه ماه گذشته) همچنان با گذشت زمان ادامه دارد، احتمالاً به دلیل تأثیر مداوم تستوسترون بر مقاومت به انسولین و کاهش چربی است.

این نتایج بینش های اولیه ای را در مورد این سوال بحث برانگیز ارائه می دهد که آیاTRT می تواند تأثیر مفیدی بر دیابت و چاقی داشته باشد.

دو دهه پیش، محققان ارتباط بین تستوسترون پایین در مردان و شیوع دیابت نوع 2 را کشف کردند. برآوردها حاکی از آن است که حدود 40 درصد از مردان مبتلا به دیابت نوع 2 دارای کمبود علامتی تستوسترون هستند. کمبود تستوسترون با اثرات نامطلوب بر عوامل خطر قلبی عروقی، پوکی استخوان، و سلامت روانی مرتبط است و با خطر مرگ دو برابر در مردان مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند کهTRT می‌تواند برای مردان مبتلا به هیپوگنادیسم (کمبود تستوسترون) که به دیابت نوع 2، چاقی و سایر اختلالات قلبی متابولیکی نیز مبتلا هستند، مفید باشد. نشان داده شده است کهTRT مقاومت به انسولین، HbA1c، کلسترول، چاقی و مرگ و میر را کاهش می دهد و کیفیت زندگی و عملکرد جنسی را بهبود می بخشد.

با این حال، تا حدی به دلیل یافته های متناقض در مورد خطرات قلبی عروقی، استقبال قابل توجهی از درمان جایگزینی تستوستروندر کار بالینی نشده است. با این حال، یک کارآزمایی بزرگ، چند مرکزی و تصادفی که اخیراً در مورد ایمنی قلبی عروقیTRT منتشر شده است، هیچ تفاوتی در حوادث قلبی عروقی اصلی بین گروه‌های تحت درمان با تستوسترون و دارونما پیدا نکرد.

پروفسور هیو جونز از بیمارستان بارنزلی در بریتانیا که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشت، گفت: علیرغم این شواهد، تجویز تستوسترون برای بیماران توسط متخصصان غدد کم است و بسیاری از دیابت‌شناسان حتی در مورد ارتباط بین تستوسترون و دیابت چیزی نشنیده‌اند.ما امیدواریم که ممیزیABCD ، داده های کافی را در مورد عملکرد بالینی در دنیای واقعی ارائه دهد تا مشخص شود که چه بیمارانی از نظر کیفیت زندگی، علائم و مزایای متابولیک قلبی به این درمان پاسخ می دهند و چه بیمارانی پاسخ نمی دهند.

ممیزی ABCD این امکان را فراهم کرد تا داده های ناشناس از بیماران جدید و گذشته نگر کهTRT را شروع کرده اند و همچنین افرادی که دچار کمبود تستوسترون هستند و تحت درمان قرار نگرفته اند، گردآوری و آنالیز شود.

هدف از این ممیزی تعیین فواید و ایمنی واقعیTRT بر روی علائم، کنترل قند خون، چاقی، سایر پارامترهای متابولیک قلبی(مانند لیپیدها، فشار خون، BMI، و دور کمر)و روی حوادث قلبی عروقی و عوارض دیابت است.

در مجموع، 34 مرکز در هشت کشور (بریتانیا، آلمان، کانادا، نیوزلند، آفریقای جنوبی، مالزی و ویتنام) شامل 428 بیمار (میانگین سنی 71 سال) تاکنون به این ممیزی ملحق شده اند.

فرمولاسیون تستوسترون مورد استفاده در این بیماران ژل تستوسترون و تزریق داخل عضلانی تستوسترون طولانی الاثر بود. دستورالعمل های تستوسترون بیان می کند که پس از شروع TRT، بیماران باید در سه، شش، 12 ماه بعد و سپس سالیانه بررسی شوند.

محققانHbA1c را بر روی داده های زوجی پس از سه، 12 و 24 ماه در بیمارانی که در ممیزی تحت درمان با TRT قرار گرفتند، ارزیابی کردند. محدوده ی توصیه شده برای کنترل قند خون برای اکثر افراد مبتلا به دیابت، حفظHbA1c  زیر 48 میلی مول در مول است.

پس از سه ماه درمان جایگزینی تستوسترون، میانگین HbA1c به میزان 4.9 میلی مول بر از 71 به 66میلی مول بر مول مول کاهش یافت(81 بیمار). پس از 12 ماه، میانگین HbA1c به میزان 9.6 میلی مول در مول از 71 میلی مول در مول به 61.7 میلی مول در مول کاهش یافت(121 بیمار) ، و پس از 24 ماه به میزان 15.4 میلی مول بر مول،از 71.2 به 55 میلی مول بر مول کاهش یافت(101 بیمار).

پروفسور جونز گفت: داده‌های بیشتر و در زمان طولانی تر از تعداد بیشتری از بیمارانی که در ممیزی گنجانده شده‌اند، مورد نیاز است تا مشخص شود آیا شاخص‌هایی وجود دارد که نشان دهد کدام نوع از بیماران به درمان تستوسترون پاسخ می‌دهند و چه کسانی به این درمان پاسخ نمی دهند.

این یافته‌ها همچنین مبنای شواهدی را برای پزشکان عمومی و متخصصان غدد تشکیل می‌دهد تا به طور فعال از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در مورد علائمشان سؤال کنند و کمبود تستوسترون را به طور مناسب بررسی و تشخیص دهند و در صورت لزوم با تستوسترون این بیماران را درمان کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-10-worldwide-testosterone-blood-sugar-men.html